Blogs & tips

Multitasken of toch maar niet?

1. FOCUS: Doe één ding tegelijk: dit klinkt heel simpel, maar het is de basis van productiviteit. Maak die mail af voordat je aan het rapport begint en zorg dat het rapport af is voor je weer iets anders oppakt. Je hoeft één taak niet per se af te maken, zolang je er maar niet met twee tegelijk bezig bent.

2. Start met het belangrijkste: het is heel verleidelijk om aan het begin van de dag direct twintig e-mails te gaan beantwoorden. Niet doen, laat je mail gesloten en pak eerst je belangrijkste taak bij de kladden. Toch eerst e-mail beantwoorden? Beperk je tot de zaken die NU antwoord nodig hebben. Als je kritisch naar je inbox kijkt zijn dat er vaak verrassend weinig.

3. Sla geen taken op in je hoofd: David Allen, schrijver van het populaire boek Getting Things Done, roept het al jaren ‘je hoofd is geen goede plek om informatie op te slaan’. Het zorgt ervoor dat er om de haverklap een taak in je hoofd om aandacht komt vragen. Kies een goede to-do app of schrijf een ouderwets takenlijstje. Zolang je taken maar op papier en niet in je hoofd staan.

© kate organizing 2024

Delen

kate organizing

Effectief met plezier